Autó : Citroën C6 3.0 V6 Exclusive |
Citroën C6 3.0 V6 Exclusive
2006.12.31. 13:40
„Ősz húrja zsong, jajong, busong a tájon, s ont monoton bút konokon és fájón” – írta 1864-ben Paul Verlaine, a híres francia költő. Lehet, hogy ő akkoriban így látta az őszt, de aki egy Citroën C6 utasteréből szemléli az elsuhanó tájat, garantáltan derűsebbnek és napsugarasabbnak érzi majd ezt az évszakot.
Citroën C6 3.0 V6 Exclusive „Ősz húrja zsong, jajong, busong a tájon, s ont monoton bút konokon és fájón” – írta 1864-ben Paul Verlaine, a híres francia költő. Lehet, hogy ő akkoriban így látta az őszt, de aki egy Citroën C6 utasteréből szemléli az elsuhanó tájat, garantáltan derűsebbnek és napsugarasabbnak érzi majd ezt az évszakot.
|
A C6 tényleg olyan, mint egy francia sanzon, méghozzá a vidámabb fajtából: harmonikus, könnyed, mégis tartalmas – és kifejezetten élvezetes. S ha már ennél a hasonlatnál tartunk, tegyük hozzá azt is: a sanzonok legtöbbje rövid életűnek bizonyul, s csak kevés marad meg az örökkévalóságnak. A Citroën is tudja ezt, így hát mindent megtett azért, hogy az általa komponált új sanzon slágerré váljon, akárcsak a C6 híres elődje, az 1955-ben bemutatott DS.
Jó időzítés
A franciák most aztán semmit nem bíztak a véletlenre. Azt persze nem tudhatjuk, volt-e szándékosság abban, hogy az autót éppen tavaly, a legendás DS ötvenedik születésnapján mutatták be, s vajon tudatosan várták-e meg, hogy a szaksajtó egy éven át zengje az acélból formázott istennő dicsőségét, hogy aztán a spontán ünnepségsorozat csúcspontján előrukkoljanak az új zászlóshajóval. Akárhogy is, az időzítés éppolyan tökéletes volt, mint a formaterv. Tesztautónk mindenütt élénk feltűnést keltett, pedig a mai autósokat egyre nehezebb meglepni egy-egy jól eltalált formával.
Belül már kevésbé tobzódunk a designban, mert amilyen lendületes és feltűnő a karosszéria, olyan visszafogott az utastér. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a C6 nem elegáns, hiszen a fekete bőrkárpit, az ízléses fabetétek, a jó érzékkel adagolt króm és a végtelenségig letisztult vonalak mind azt sugallják: ez egy luxusautó, amely nem hivalkodik, csak kényeztet.
A főnök autója
|
|
k | A Citroën nem csinált nagy titkot abból, hogy ebben az autóban a jobb hátsó ülés a fő hely. Itt szoktak utazni a megacégek felsővezetői, a politikusok és a "nagyvállalkozók", nekik pedig még az egyébként hatalmas hátsó lábtér is kevésnek bizonyulhat – éppen ezért a hátsó ülés könyöklőjében található gombbal a jobb első utasülést teljesen előre lehet tolni. Ugyancsak az utasok kényelmét szolgálja, hogy a hátsó ülések háttámlája dönthető, az ülőlap fűthető, és a légkondicionálást a hátsó traktusban önállóan lehet szabályozni.
Mindezt a komfortot a rendkívül fejlett hidropneumatikus rugózással fejeli meg a Citroën. A rendszer csaknem tökéletesen kiszűri az úthibákat, s a számítógépes szabályozásnak köszönhetően arra is képes, hogy ha az első kerék kátyúba fut, azonnal meglágyítja a hátsó futómű rugózását, így a hátsó kerék már alig döccen. A számítógép arra is ügyel, hogy kanyarban csak kicsit billenjen a karosszéria, gázadáskor pedig ne ágaskodjon az autó.
Csak komótosan!
|
|
| Nagy kilengésekre egyébként sem kellett számítanunk, mert bár a 3,0 literes, V6-os benzinmotor 215 lóereje nem bizonyult kevésnek a közel 1,9 tonnás autóhoz, a váltó meglehetősen komótosan tette a dolgát. A hatfokozatú, automatikus egység nagyon finoman kapcsolgat ugyan, de nem biztosít frenetikus gyorsulási élményt. Igaz, ez az autó egyébként sem provokál gumifüstölős startokat. Előzéskor viszont érezhetően lassan reagál a padlógázra, ezért ilyenkor kifejezetten hasznos a kézi kapcsolás lehetősége. A manőver után visszatoljuk a váltókart a D pozícióba, s tovább élvezzük a hangtalan siklást. A C6 üléspozíciója az öt irányban elektromosan állítható, teljes memóriás ülésnek köszönhetően nagyon jó, s ha a vezető megszokja a kissé könnyű járású volánt, az autó egyszerűen és kényelmesen uralható. A vezetést számtalan műszaki berendezés teszi kényelmesebbé és biztonságosabbá: a menetadatokat a szélvédőre kivetítő rendszer például nemcsak akkor hasznos, ha a sofőr nem akarja levenni tekintetét az útról, hanem akkor is, amikor az utastérbe tűző nap gyakorlatilag láthatatlanná teszi a digitális műszerfal adatait. Emellett ott van még a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a kanyarba bevilágító xenon fényszórók, a 125-ös tempónál kiemelkedő hátsó spoiler, a bal oldali bajuszkapcsolón aktiválható hangvezérlés... S ha már a bajuszkapcsoló szóba került, meg kell említenünk, hogy nem igazán érthető a Citroën spórolási szándéka: ezek a kapcsolók a gyár legolcsóbb modelljeiben is megtalálhatók, a középkonzol pedig gyakorlatilag változtatás nélkül került át a C5-ösből.
A kényelem alap
Az extrákon viszont nem spórolt a Citroën. Már a 12,8 milliós alapár is gazdag felszereltséget tartalmaz, s az alapmodell a teljes biztonsági arzenál mellett szinte minden olyan kényelmi elemet is felvonultat, ami komfortossá tehet egy hosszú utazást. A magasabb felszereltségi szintek felárával valójában csak az igazán innovatív extrákat kell megfizetni, mint például a hologramos kivetítő rendszert vagy az aktív fényszórókat. A 15,3 millióért kínált Exclusive változathoz pedig már csak napfénytetőt, metálfényt és Lounge csomagot lehet rendelni, ez utóbbi a hátsó utasülések elektromos állítását, fűtését, az első ülés már említett előretolását és a két irányban állítható hátsó fejtámlákat tartalmazza. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a csomag meglehetősen népszerű extra lesz Franciaországban, ahol a helyi nagyvállalatok számára elvi kérdés, hogy csúcsvezetőik francia szolgálati autót használjanak.Balla Márton Fotó: Hilbert Péter | Forrás: www.automotor.hu
|