Aut : Citron C6 3.0 V6 Exclusive |
Citron C6 3.0 V6 Exclusive
2006.12.31. 13:40
„sz hrja zsong, jajong, busong a tjon, s ont monoton bt konokon s fjn” – rta 1864-ben Paul Verlaine, a hres francia klt. Lehet, hogy akkoriban gy ltta az szt, de aki egy Citron C6 utasterbl szemlli az elsuhan tjat, garantltan dersebbnek s napsugarasabbnak rzi majd ezt az vszakot.
Citron C6 3.0 V6 Exclusive „sz hrja zsong, jajong, busong a tjon, s ont monoton bt konokon s fjn” – rta 1864-ben Paul Verlaine, a hres francia klt. Lehet, hogy akkoriban gy ltta az szt, de aki egy Citron C6 utasterbl szemlli az elsuhan tjat, garantltan dersebbnek s napsugarasabbnak rzi majd ezt az vszakot.
|
A C6 tnyleg olyan, mint egy francia sanzon, mghozz a vidmabb fajtbl: harmonikus, knnyed, mgis tartalmas – s kifejezetten lvezetes. S ha mr ennl a hasonlatnl tartunk, tegyk hozz azt is: a sanzonok legtbbje rvid letnek bizonyul, s csak kevs marad meg az rkkvalsgnak. A Citron is tudja ezt, gy ht mindent megtett azrt, hogy az ltala komponlt j sanzon slgerr vljon, akrcsak a C6 hres eldje, az 1955-ben bemutatott DS.
J idzts
A francik most aztn semmit nem bztak a vletlenre. Azt persze nem tudhatjuk, volt-e szndkossg abban, hogy az autt ppen tavaly, a legends DS tvenedik szletsnapjn mutattk be, s vajon tudatosan vrtk-e meg, hogy a szaksajt egy ven t zengje az aclbl formzott istenn dicssgt, hogy aztn a spontn nnepsgsorozat cscspontjn elrukkoljanak az j zszlshajval. Akrhogy is, az idzts ppolyan tkletes volt, mint a formaterv. Tesztautnk mindentt lnk feltnst keltett, pedig a mai autsokat egyre nehezebb meglepni egy-egy jl eltallt formval.
Bell mr kevsb tobzdunk a designban, mert amilyen lendletes s feltn a karosszria, olyan visszafogott az utastr. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a C6 nem elegns, hiszen a fekete brkrpit, az zlses fabettek, a j rzkkel adagolt krm s a vgtelensgig letisztult vonalak mind azt sugalljk: ez egy luxusaut, amely nem hivalkodik, csak knyeztet.
A fnk autja
 |
 |
k | A Citron nem csinlt nagy titkot abbl, hogy ebben az autban a jobb hts ls a f hely. Itt szoktak utazni a megacgek felsvezeti, a politikusok s a "nagyvllalkozk", nekik pedig mg az egybknt hatalmas hts lbtr is kevsnek bizonyulhat – ppen ezrt a hts ls knykljben tallhat gombbal a jobb els utaslst teljesen elre lehet tolni. Ugyancsak az utasok knyelmt szolglja, hogy a hts lsek httmlja dnthet, az llap fthet, s a lgkondicionlst a hts traktusban nllan lehet szablyozni.
Mindezt a komfortot a rendkvl fejlett hidropneumatikus rugzssal fejeli meg a Citron. A rendszer csaknem tkletesen kiszri az thibkat, s a szmtgpes szablyozsnak ksznheten arra is kpes, hogy ha az els kerk ktyba fut, azonnal meglgytja a hts futm rugzst, gy a hts kerk mr alig dccen. A szmtgp arra is gyel, hogy kanyarban csak kicsit billenjen a karosszria, gzadskor pedig ne gaskodjon az aut.
Csak komtosan!
 |
 |
| Nagy kilengsekre egybknt sem kellett szmtanunk, mert br a 3,0 literes, V6-os benzinmotor 215 lereje nem bizonyult kevsnek a kzel 1,9 tonns authoz, a vlt meglehetsen komtosan tette a dolgt. A hatfokozat, automatikus egysg nagyon finoman kapcsolgat ugyan, de nem biztost frenetikus gyorsulsi lmnyt. Igaz, ez az aut egybknt sem provokl gumifstls startokat. Elzskor viszont rezheten lassan reagl a padlgzra, ezrt ilyenkor kifejezetten hasznos a kzi kapcsols lehetsge. A manver utn visszatoljuk a vltkart a D pozciba, s tovbb lvezzk a hangtalan siklst. A C6 lspozcija az t irnyban elektromosan llthat, teljes memris lsnek ksznheten nagyon j, s ha a vezet megszokja a kiss knny jrs volnt, az aut egyszeren s knyelmesen uralhat. A vezetst szmtalan mszaki berendezs teszi knyelmesebb s biztonsgosabb: a menetadatokat a szlvdre kivett rendszer pldul nemcsak akkor hasznos, ha a sofr nem akarja levenni tekintett az trl, hanem akkor is, amikor az utastrbe tz nap gyakorlatilag lthatatlann teszi a digitlis mszerfal adatait. Emellett ott van mg a vletlen svelhagysra figyelmeztet rendszer, a kanyarba bevilgt xenon fnyszrk, a 125-s tempnl kiemelked hts spoiler, a bal oldali bajuszkapcsoln aktivlhat hangvezrls... S ha mr a bajuszkapcsol szba kerlt, meg kell emltennk, hogy nem igazn rthet a Citron sprolsi szndka: ezek a kapcsolk a gyr legolcsbb modelljeiben is megtallhatk, a kzpkonzol pedig gyakorlatilag vltoztats nlkl kerlt t a C5-sbl.
A knyelem alap
Az extrkon viszont nem sprolt a Citron. Mr a 12,8 millis alapr is gazdag felszereltsget tartalmaz, s az alapmodell a teljes biztonsgi arzenl mellett szinte minden olyan knyelmi elemet is felvonultat, ami komfortoss tehet egy hossz utazst. A magasabb felszereltsgi szintek felrval valjban csak az igazn innovatv extrkat kell megfizetni, mint pldul a hologramos kivett rendszert vagy az aktv fnyszrkat. A 15,3 millirt knlt Exclusive vltozathoz pedig mr csak napfnytett, metlfnyt s Lounge csomagot lehet rendelni, ez utbbi a hts utaslsek elektromos lltst, ftst, az els ls mr emltett elretolst s a kt irnyban llthat hts fejtmlkat tartalmazza. Nem nehz kitallni, hogy ez a csomag meglehetsen npszer extra lesz Franciaorszgban, ahol a helyi nagyvllalatok szmra elvi krds, hogy cscsvezetik francia szolglati autt hasznljanak.Balla Mrton Fot: Hilbert Pter | Forrs: www.automotor.hu
|