Aut : Suzuki Grand Vitara 1.6 VVT 4x4 |
Suzuki Grand Vitara 1.6 VVT 4x4
2006.12.31. 13:37
Kompakt mret, hromajts felptmny, 1,6-os benzinmotor, lland sszkerkhajts, nhord karosszria – a Grand Vitara rvid vltozata nhny tekintetben kifejezetten emlkeztet a Lada Nivra. A japnok azonban nem az orosz off-roadert akartk utnozni, gy aztn tkletes sszeszerelsi minsggel, gazdag felszereltsggel s mutats formatervvel fejeltk meg a bevlt koncepcit – sajnos komolyabb terepezsi kpessgek nlkl...
Suzuki Grand Vitara 1.6 VVT 4x4 Kompakt mret, hromajts felptmny, 1,6-os benzinmotor, lland sszkerkhajts, nhord karosszria – a Grand Vitara rvid vltozata nhny tekintetben kifejezetten emlkeztet a Lada Nivra. A japnok azonban nem az orosz off-roadert akartk utnozni, gy aztn tkletes sszeszerelsi minsggel, gazdag felszereltsggel s mutats formatervvel fejeltk meg a bevlt koncepcit – sajnos komolyabb terepezsi kpessgek nlkl...
Kr lenne most azon nyafogni, hogy a hromajts Grand Vitara nem terepre val, ismerjk el inkbb csendesen: nem is akar senki terepezni vele. A Suzuki marketingesei is rgen reszmltek mr, hogy a vevk tlnyom rsznek bven elg a terepjrs megjelens, gy ez az aut is magas pts s markns megjelens lett, nagy kerekekkel, ltvnyosan tgas kerkdobokkal s sokat gr terepszgekkel – az illzi teht tkletes, ennl tbbet nem is kr a vev.
Kicsit ertlen
Illetve taln mgis kr, de nem kap. Nagyobb motort legalbbis – ehhez a modellvltozathoz – biztosan nem, pedig az 1,6-os VVT-blokk igencsak nygvenyelsen birkzik a mintegy 1,4 tonns autval. A motor 106
lereje s 145 newtonmteres nyomatka nmagban nem lenne nagyon kevs, m a hromajts Grand Vitara kizrlag lland ngykerkhajtssal kaphat, ez pedig rezheten sokat lop el a hajtsra sznt energibl. Szinte rzi az ember, hogy szegny motor tlsgosan nagy vasakat knytelen forgatni. Menet kzben jabb nivs hasonlsgot fedezhetnk fel: utazsunkat diszkrt, de lland fogaskerkzaj ksri, ami az egyenesekben szinte egyltaln nem hallhat, m kanyarods kzben felersdik. A ngy kerk folyamatos hajtsa azonban praktikus dolog, ha valakinek tlen nap mint nap meredek utckat kell megmsznia, vagy gyakran autzik sros fldutakon – br ez utbbi nem igazn valszn, mert aki erre vesz autt, az nem Grand Vitart fog vlasztani,
 |
 |
| hanem valami primitvebb munkagpet. Igaz, a munkagpszer jelleg ezen az autn is felfedezhet, br ezt nevezzk inkbb terepjrs hangulatnak. A vltrl van sz, amelynek karja rezheten vibrl a vezet kezben. gy knytelen azt j ersen tartani, mert a vlts – a Suzukitl meglep mdon – nagy ert s nmi figyelmet ignyel. A nehezen mozg karral bizony dolgozni kell, a htramenet kapcsolsa pedig tesztautnkban gyakran csak msodik prblkozsra sikerlt. Knnyen lehet persze, hogy ez csupn egyedi hiba volt, mert a hossz tengelytv vltozatban ugyanez az egysg szolgl, annl pedig nem tapasztaltunk ilyesmit.
Inkbb a knyelem
Mindezek ellenre kellemesen autzhatunk a kurta Vitarval, mert ha lemondunk a ltvnyos gyorstsokrl s elzsekrl, meglehetsen knyelmes tempban, komfortosan utazhatunk. Mindezt tkletesen kiszolglja a magas lshelyzet, a szp s ergonomikus mszerfal, a jl eltallt rugzs s a pontos kormnyzs. Ugyanakkor sajnos nemcsak a dinamikrl kell lemondanunk, hanem az tajts vltozat nhny elnyrl is: a nehezen megkzelthet hts lssor kiss szks, a 184 literes csomagtart mindssze fele a hosszabb tengelytv testvr poggyszternek, s br a hts lseket nagyon egyszer elrebuktatni a tr bvtshez, egy hosszabb tra sorn szembeslnk a tipikus kisauts dilemmval: vagy utasok, vagy poggysz, a kett egytt nem megy. Ennl mg egy Swift is tbbet nyjt! Persze, kr lenne a Grand Vitart ppen a Swifttel sszehasonltgatni,
 |
 |
| hiszen teljesen ms ignyeket szolglnak ki. Ez az aut rendkvl bsges alapfelszereltsgn is ltszik: mr a 4,7 millirt knlt belpmodell is nagyon komfortos, a 300 ezerrel drgbb JX-A kivitelhez pedig olyan extrk jrnak, mint az automatikus lgkondicionl, a kormnyrl vezrelhet CD-s rdi, a knnyfm felni, az els kdlmpa, vagy ppen az oldal- s fggnylgzsk. gy ht aki nem vr el nagy teljestmnyeket az autjtl, csak szeretn jl rezni magt, ha rnz a parkolban, de akkor is, amikor benne l, az bizonyra elgedett lesz a hromajts Grand Vitarval. A marketingosztly szmtsa teht bevlt. Balla Mrton, fot: Hilbert Pter | Forrs: www.automotor.hu
|