Aut : Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Premium A/T |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Premium A/T
2006.12.31. 13:35
A Hyundai messzirl indult, de rohamlptekkel halad elre. Igaz ez az ltaluk rtkestett autk mennyisgre is, s igaz ngykerekik designjra, mszaki tartalmra s ltalnos minsgre is. A Santa Fe jl pldzza mindezt, s egyttal jabb lpcsfokot jelent a Hyundai palettjnak trendezsben.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Premium A/T A Hyundai messzirl indult, de rohamlptekkel halad elre. Igaz ez az ltaluk rtkestett autk mennyisgre is, s igaz ngykerekik designjra, mszaki tartalmra s ltalnos minsgre is. A Santa Fe jl pldzza mindezt, s egyttal jabb lpcsfokot jelent a Hyundai palettjnak trendezsben.
 |
Br idehaza a kevsb elismert mrkk kz tartozik, a Hyundai a vilg autgyrti kztt jelenleg a hatodik legnagyobb. A cg palettja is hatalmas – elg, ha arra gondolunk, hogy csak terepjrbl (vagy divatosabb megfogalmazsban sportos szabadid-autbl) hrmat is knlnak: a Tucsont, a Sante Ft s a Terracant. Idehaza az els kett kaphat, s mindkett friss modell. A korbban kttag Hyundai terepjr-paletta azonban talakult, hiszen a kompakt 4x4-es Tucson mretei nagyjbl megegyeznek a korbbi Santa Fvel, gy az j Santa Fvel a cg feljebb lpett a nagy SUV-k meznybe.
Btor formaterv
Ha rnznk az j modellre, rgtn levonhatjuk a kvetkeztetst: a Santa Fnek igenis van r eslye, hogy komoly tnyez legyen kategrijban. A Hyundaiokra jellemz kedvez r-rtk arnyon tl az jdonsg tetszets ltvnya, divatos kialaktsa is emellett szl. Tervezi btran mertettek a nyugati vilg vevrtege ltal divatosnak s vonznak tallt formavilg elemeibl, a vgeredmny gy harmonikus, rendezett. St, az j Santa Fe karosszrija nem nlklzi a vagnysgot, a lendletet s a sportossgot sem – biztos, hogy a forma senkit nem tntort majd el ettl a modelltl. Az utastr kevsb ltvnyos, bent mintha elfogyott volna a tervezk merszsge s kreativitsa. Az sszkp azonban az unalmasabb formk s a stt sznvilg ellenre kellemes, klnsen a vrs kderezssel kszl, lyuggatott brlsek ltvnyosak. A mszerfal nem klnsebben fantziads, viszont
 |
 |
| informatv. Az ergonmira sem lehet panaszunk, egyedl az els lsfts kapcsolirt kell nyjtzkodni, ezek mlyen a kzpkonzol aljra, a vlt el kerltek. Az sszkpet elegnsabb teszi a befjt leveg mennyisgt szablyoz forgkapcsolk ezsts dsztse s a fahats bett mell illesztett dszlc. A Hyundai tervezi ugyan nem alkottak korszakalkot bels teret, de a dl-koreai autkra korbban jellemz vsri olcssgot s zlstelen harsnysgot a Santa Fben felvltotta a minsg rzete. Ha az ember bel, egyetlen formai megoldstl sem esik le az lla, de gy rzi, rtket kap a pnzrt.
Nem csak gr
Emltettk, hogy a paletta talaktsakor a Santa Fe alaposan megntt az eldhz kpest. Az ugrs valban egy teljes kategrit jelent, hiszen az aut hossza 17,5, szlessge 4,5, magassga 5 centit ntt, tengelytvja pedig 8 centimterrel nagyobb. A bels tr tgassgra jellemz, hogy htlses kivitel is rendelhet (+400 ezer Ft), a vele szemben tmasztott elvrsainkkal azonban bnjunk csnjn. Mint oly sokszor, a harmadik lssor ezttal is szksgmegolds. Igaz, hogy leghtul is van kt szellzrostly, kapaszkod, pohrtart, itt is hrompontosak a biztonsgi vek s llthatk a fejtmlk, valamint a hts klma is szablyozhat, mindez azonban nem krptol azrt, hogy tlsgosan mlyen, felhzott trdekkel lnk s szk a hely. 175 centis magassg felett prblkozni sem rdemes a belssel, gyerekeknek azonban megfelel a kt, egyenknt kihajthat szksgls. A kzps sorban jval elnysebb a helyzet, a httmla dlsszge tbb fokozatban llthat, az llap azonban lehetne hosszabb. Mint minden autban, a Santa Fben is ell, klnsen a vezetlsben legjobb lni.
Tbbet sszel
A menetteljestmnyek, az aut sszeszedettsge s harmnija az ton, egyszval a vezets minsge fellmlta vrakozsunkat. A rugzs knyelmes, s br jelen van a nagytest (s klnsen az amerikai piacra sznt) SUV-kra jellemz dlngls s blogats, ennek mrtke minimlis, a karosszria oldalirny mozgsait s sodrdst megfelelen kordban tartja a felfggeszts. Utbbi htul alaposan megjult, hiszen a korbbi keresztlengkaros helyett multi-link futm kapott helyet a raktr alatt, s ennek szreveheten knyelmesebb a rugzsa. A kzel kttonns autt ell-htul trcsafk lasstja – megfelel hatkonysggal. Ebben rsze van a szles gumiknak is: a Santa Fe legdrgbb vltozatra 235/60 R 18-as kerekek kerlnek. j fejleszts a 2,2 literes common rail dzelmotor is. A vltoz geometrij feltltvel kszl masina derekasan kzd a hatalmas tmeggel, s nem is mindig marad alul. Az tlagos ignyeket jtszi knnyedsggel elgti ki (ez igaz a fogyasztsra is, hiszen nlunk tz liter alatt maradt az tlag), sportos menettulajdonsgokat azonban ne ettl a modelltl vrjunk. Ha nem hajszoljuk, a motorzaj a kellemetlensg hatrrtke alatt marad, de
a monoton, mly morgst azrt szokni kell. Ezzel a kocsival tnyleg csak akkor rdemes sietni, ha valban szksges: erltetett menetben ugyanis a dinamizmusnl sokkal nagyobb mrtkben n a motorhang, a bgs s a fogyaszts. Szokatlan s vonz alternatva az automatikus vlt – ilyet tbbnyire a prmiummrkk knlnak dzel erforrsaikhoz. A Hyundai gpe harmonikusan illeszkedik a motorhoz: ez sem a dinamizmust szolglja. Br a kapcsolsok finomak, a rendszer vezrlprogramja – ha teheti – elkerli a motor prgetst, s gy elmaradnak a lendletes gyorstsok.
Felntt a feladathoz
A Santa Fe nemcsak mreteit, hanem szolgltatsait tekintve is rettebb aut. Hozza az elvrhatt a felszereltsg tern – tbbek kztt hat lgzsk, ABS, EBD, szervokormny, elektromos ablakok s tkrk, menetstabilizl elektronika, klma, elfogadhat hangminsg hifi is rsze a szriakivitelnek. Az ltalunk tesztelt Premium vltozat ezt zlses brlsekkel, metlfnnyel, lsftssel s tfokozat, automatikus vltval, napfnytetvel, elektromos llts els lsekkel toldja meg. gy azonban mr az ra is kiss idegenl hat a Hyundai-rlistn: ennl a mrknl ugyanis mg nem szoktuk meg a tzmillinl nagyobb sszeget. Palovecz Gbor Fot: Hilbert Pter | Forrs: www.automotor.hu
|